Kjøp- og betalingsbetingelser

Kjøps- og betalingsbetingelser for Apotekfordeg.no

1               Generelt

Disse kjøps- og betalingsbetingelsene gjelder for alle salg fra apotekfordeg.no.

Kjøpers bestilling, selgers leveringsbekreftelse og disse kjøps- og betalingsbetingelsene utgjør det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.

Forbrukerkjøp er dessuten blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, produktansvarsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, e-handelsloven og personopplysningsloven. Ved salg til bedriftskunder, gjelder kjøpsloven    og de særlige bestemmelsene som fremgår nedenfor. Når det gjelder salg og utlevering av legemidler, reguleres dette i tillegg av apotekloven med forskrifter.

2               Partene

Selger: Apotek For Deg AS   .

Besøksadresse, hentepunkt, returadresse og fysisk apotek som representerer nettapoteket: Apotek For Deg AS c/o Ditt apotek Strømmen, Strømsveien 76, 2010 Strømmen.

Forretningsadresse: Hattemakerlia 153, 2019 Skedsmokorset .

E-post: [email protected]

Organisasjonsnummer: 923 767 711.

Kjøper er den personen som bestiller varer, og blir heretter benevnt som «kjøper», «du», «deg,» «din» eller «ditt». Ved kjøp av legemidler må kjøper være over 18 år, og oppgi kontaktinformasjon og fødselsnummer. Ved kjøp av reseptpliktige legemidler må kjøper identifisere seg med sikker ID (bank-ID eller lignende), og legitimere seg ved utlevering       .

Hva som defineres som legemidler fremgår av legemiddelloven, og Felleskatalogen gir en oversikt over alle legemidler med markedsføringstillatelse.

3               Informasjon, bestilling og avtale

Vi tilstreber å gi kjøper så korrekte opplysninger om kjøpet og varene som mulig. Det omfatter opplysninger i nettbutikken (bl.a. opplysninger om varene, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris, frakt og leveringsbetingelser), opplysninger i markedsføring fra selger og eventuell i direkte dialog mellom partene (for eksempel via telefon, e-post eller SMS), samt disse kjøps- og betalingsbetingelsene.

Etter bestilling mottar kjøper en automatisk bestillingsbekreftelse med opplysninger om hvilke varer kjøper har bestilt. Selger vil deretter behandle bestillingen, og sende kjøper en leveringsbekreftelse med informasjon om hvilke varer som sendes eller skal hentes. En bindende avtale er først inngått når selger har sendt kjøper denne leveringsbekreftelsen. Ved ev. motstrid mellom en bestilling og leveringsbekreftelsen, har leveringsbekreftelsen forrang.  En part er likevel ikke bundet hvis det har forekommet skrive-, taste- eller tekniske feil.

Selger oppfordrer kjøper til å lese nøye gjennom bestillingsbekreftelsen og leveringsbekreftelse med engang de mottas, og sjekk at de stemmer overens med bestillingen. Dersom det ikke er samsvar mellom bestillingen og leveringsbekreftelse, og det ikke skyldes at varen(e) er utsolgt eller ikke kan leveres, bør kjøper ta kontakt med selger så raskt som mulig.

4               Priser – utsolgte varer

Vi strekker oss og tilbyr lave priser, så langt det er mulig. Vi jobber også hardt for at lagerstatus og prisene skal være korrekte til enhver tid, men tar forbehold om at feil kan oppstå og at prisfeil kan forekomme.

Alle priser som er oppgitt i Apotekfordeg.no er angitt i norske kroner (NOK) og inkluderer merverdiavgift og toll. Totalkostnad for kjøpet vil fremkomme i nettbutikken, inklusive alle avgifter, leveringskostnader som frakt, porto, fakturagebyr, emballasje m.m. samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen. Se pkt. 6 vedr. levering og fraktkostnader.

Vi tar forbehold om at varen(e) som bestilles kan være utsolgt, og gjør oppmerksom på at noen varer, særlig ved store kampanjer, kan bli raskt utsolgt. I slike tilfeller vi vil alltid jobbe for å finne en løsning, før vi ev. kansellerer ordren.

5               Betaling og rabattkoder

Vi tilbyr kortbetaling og betalingsløsninger fra flere samarbeidspartnere, som Worldline, Klarna og Vipps, slik det fremgår i nettbutikken.

Dersom kjøper velger å betale med kredittkort, debetkort eller Vipps kan selger reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Velger kjøper betalingsløsning fra en av de aktørene vi samarbeider med, vil kjøper normalt motta faktura eller bli belastet den dagen kjøper mottar leveringsbekreftelsen.

Rabattkoder gjelder ikke legemidler, og er kun gyldige på de betingelser som er oppgitt for den aktuelle rabattkoden.

6               Levering og fraktkostnader

Vi leverer handelsvarer og reseptfrie legemidler til hele Norge, med unntak av Svalbard og Jan Mayen. Reseptvarer og reseptbelagte legemidler ekspederes ved fysisk oppmøte hos Ditt apotek Strømmen.

Bestillinger av handelsvarer og reseptfrie legemidler fra Apotekfordeg.no klargjøres og sendes fra Ditt Apotek Strømmen, Strømsveien 76, 2010 Strømmen. Hvis kjøper ønsker, kan kjøper hente varene kostnadsfritt hos Ditt apotek Strømmen. Velg da leveringsalternativet: Hent i Apotek. Kjøper vil motta en SMS og  leveringsbekreftelse på e-post når varen er klar for henting.

Levering skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som fremkommer i nettbutikken og leveringsbekreftelsen . Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår her, skal selger levere varen til kjøper innen rimelig tid. Selgeren skal sørge for at varen blir sendt til kjøperen, til oppgitt adresse/leveringspunkt på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport.

Risikoen for varen(e) går over fra selger til kjøper når levering har skjedd. Levering anses skjedd når varen(e) er plassert i kjøpers postkasse eller kjøper har hentet varen(e) på utleveringsstedet eller hentestedet . Tilsvarende gjelder dersom Kjøper har bedt om at varen(e) leveres på/ved kjøpers dør, i kjøpers garasje, hos naboen, på arbeidsplassen el. Kjøper overtar dessuten risikoen når overtakelsestidspunktet er kommet, og varen er stilt til kjøpers rådighet på utleveringsstedet og kjøper har fått beskjed om det. Det gjelder også om kjøper unnlater å hente varen(e) på utleveringsstedet, og varen tapes eller skades pga egenskaper ved varen(e). Dersom kjøper inngår avtale med transportør om utsatt levering eller annet leveringsmåte/sted, endrer ikke det tidspunktet for når risikoen går over på kjøper. Når risikoen er gått over på kjøper, overtar kjøperen risikoen for tap eller skade. Det innebærer at kjøpers plikt til å betale kjøpesummen ikke faller bort selv om varen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av en hendelse som ikke beror på selgeren .

Pris på frakt:

Ved kjøp av varer for kr 1 299 eller mer blir kjøper ikke belastet standardfrakt. Ellers er kostnaden for standardfrakt kr 65 eller kr 75 per forsendelse beroende på leveringsalternativ, med unntak av levering til bedriftsadresse.

Standardfrakt omfatter levering på døren, til din postkasse eller til nærmeste utleveringssted, forutsatt forsendelser med en vekt inntil 10 kg eller maks mål på lengde+bredde+tykkelse = 180 cm.

Dersom pakken er for stor til å sendes med standardfrakt, vil selger kontakte kjøper for å avtale levering og fraktpris i henhold til selgers gjeldene fraktavtaler.

Leveringstid er vanligvis 3-7 virkedager, og levering skjer med Bring, Postnord, Helt Hjem, Instabox eller Porterbuddy. Dette er estimert leveringstid, og noe både vi og våre logistikkpartnere jobber for å innfri. Vi tar forbehold om avvikende leveringstider ved salg, store kampanjer og høytids- og helligdager.

Dersom kjøper er bedriftskunde og ønsker å få varen levert direkte til bedriftsadressen, kan kjøper velge frakttjenesten Pakke til bedrift, som koster kr 255 per forsendelse. Pakken vil da bli levert direkte på/ved kjøpers dør mellom kl 08.00-16.00, mandag til fredag.

Sporing

Alle sendingsalternativer kan spores ved hjelp av sporingsnummeret som fremgår av leveringsbekreftelsen. Når pakken forlater selgers lager vil selgers logistikkpartnere sende deg en SMS eller e-post, i noen tilfeller begge deler, med informasjon om din forsendelse. Med sporingsnummeret kan man følge med på hvor pakken til enhver tid befinner seg.

Uavhentede pakker

Pakker blir normalt liggende på postkontor/hentested i 7 dager før de automatisk sendes tilbake til selger.

Hvis kjøper ser at det blir vanskelig å få hentet pakke på postkontor/hentested innen fristen, kan kjøper selv bestille levering på/ved døren og ev. utsette hentefristen ved å ta kontakt med logistikkpartner. Dette vil i så fall bli en avtale om videre håndtering etter levering har skjedd som inngås mellom logistikkpartner og kjøper, og hvor ekstra fraktkostnader kan tilkomme.

Dersom pakken ikke blir hentet og sendes i retur til oss, vil kjøper bli belastet en kostnad på kr 99,- for returfrakt og returhåndtering, ev. et høyere beløp dersom selgers faktiske kostnader er høyere.

Dersom kjøper har valgt Hent i Apotek, og ikke henter varene innen 14 dager, vil kjøper bli belastet et gebyr på kr 59 for returhåndtering i forbindelse med kansellering m.m.

7               Transportskader – Undersøkelse av varen

Når kjøper har mottatt varen(e) må kjøper undersøke om den/de er i samsvar med leveringsbekreftelsen, om varen(e) er blitt skadet under transport, eller om det er feil eller mangler ved varen(e), så snart kjøper har anledning til det. Hvis varen(e) ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøper melde fra ved reklamasjon.

Vi ber om at kjøper ikke tar imot en pakke som er synlig skadet i transporten, og gir oss beskjed om det. Denne vil da bli sendt tilbake til oss, og vi vil sende kjøper en ny vare.

8               Reklamasjon og krav ved feil eller mangler

Dersom kjøper oppdager at en vare har feil eller mangler, må kjøper melde fra til selger (reklamere). Tilsvarende gjelder dersom kjøper mottar en leveranse med innhold som ikke samsvarer med det som ble bestilt, eller levering er forsinket i forhold til den leveringstid som fremgår av leveringsbekreftelsen, og kjøper ikke ønsker å fastholde bestillingen. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier fra produsent  .

En vare vil kunne ha en feil eller mangel dersom varen ikke samsvarer med det som er avtalt, for eksempel fordi varen ikke er i overensstemmelse med selgers beskrivelse eller den ikke fungerer eller har kortere holdbarhet enn det en normalt aktsom kjøper har rimelig grunn til å forvente. Normalt vil feil og mangler være synlig ved levering, men noen ganger vil en feil/mangel avdekkes senere (s.k. skjult mangel). Hvis kjøperen selv har forårsaket skade på varen, for eksempel ved feil bruk eller manglende vedlikehold, vil det ikke foreligge grunnlag for reklamasjon. Merk også at normal slitasje ikke er dekket av reklamasjonsretten, og at selger ikke gir noen garantier  for varighet, håndbarhet el.

I forbindelse med reklamasjoner og retur, foretrekker vi e-post kommunikasjon til [email protected]. For effektiv håndtering av reklamasjoner, er uansett viktig at kjøper alltid kontakter kundeservice før kjøper sender varen(e) tilbake. Merk e-posten med «RETUR» eller «REKLAMASJON»  etterfulgt av ordrenummer. Kjøper vil normalt få svar på reklamasjonshenvendelsen innen 48 timer, og vi anbefaler at kjøper venter på tilbakemelding og godkjennelse før varene returneres, og at kjøper deretter følger selgers anvisninger. Viser det seg at feilen/mangelen har oppstått av en annen årsak enn den kjøper har oppgitt, gjelder ikke godkjennelsen og kjøper vil bli belastet for selgers utlegg ved håndtering av reklamasjonen. Ved reklamasjon kan det være at vi må undersøke hva som er feil ved varen, og i enkelte tilfeller kan det være at dette må gjøres av produsenten. Hvis vi trenger varen for undersøkelse, vil kjøper få tilsendt en frankert returseddel.

For forbrukerkunder gjelder følgende om rettigheter og frister ved reklamasjoner:

Dersom det foreligger en feil eller mangel ved varen, kan kjøper etter omstendighetene kreve retting av feilen/mangelen, omlevering av ny tilsvarende vare, prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet etter regler i forbrukerkjøpsloven. Selger kan alltid forlange at kjøpet heves, fremfor prisavslag, feilretting eller omlevering. Ved heving skal Kjøper godskrive selgeren rimelig vederlag for vesentlig nytte kjøper har hatt.

Retten til å reklamere gjelder i inntil to år etter at varen ble levert, men går tapt hvis kjøper ikke reklamerer innen rimelig tid etter at mangelen/feilen ble oppdaget eller burde vært oppdaget.

For bedriftskunder gjelder følgende om rettigheter og frister ved reklamasjoner:

Dersom det foreligger en feil eller mangel ved varen, kan kjøper etter omstendighetene kreve retting av feilen/mangelen, omlevering av ny tilsvarende vare, prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet etter regler i kjøpsloven. Selger kan alltid forlange at kjøpet heves, fremfor prisavslag, feilretting eller omlevering. Ethvert prisavslagskrav og erstatningskrav er dessuten begrenset til varens kjøpesum.

Retten til å reklamere gjelder i inntil ett år etter at varen ble levert, men går tapt hvis kjøper ikke reklamerer innen 10 dager etter at mangelen/feilen ble oppdaget eller burde vært oppdaget.

9               Angrerett

Kjøper kan angre kjøpet etter angrerettlovens bestemmelser, forutsatt at kjøper er forbruker. Bedriftskunder har ikke angrerett.

Angrerett innebærer at kjøper uten grunn kan returnere varen til selger selv om det ikke foreligger noen feil eller mangel ved varen og selv om den ikke er levert. Kjøper må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at kjøper har mottatt varen, og opplysninger om angreretten og angrerettskjema. Angrerettskjema oversendes kjøper per e-post sammen med leveringsbekreftelsen    etter fullført bestilling.

Angreretten gjelder ikke:

  • Legemidler (hverken reseptbelagte eller ikke reseptbelagte legemidler).
  • Medisinsk utstyr.
  • Forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt brutt etter levering. Det gjelder for eksempel helsekostprodukter, kosmetikk, undertøy og badetøy. Med forsegling menes en særlig emballasje som beskytter varen og tjener som sikkerhet for at varen ikke har vært åpnet, eksempelvis en plastfolie som omslutter produktet.
  • Varer som forringes eller raskt går ut på dato.
  • Kjøp der samlet kontraktssum, inkl. fraktkostnader, er under kr 300 .

Ved bruk av angreretten er kjøper ansvarlig for eventuell redusert verdi av varen(e) som følge av kjøpers håndtering som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon eller dersom varen(e) blir skadet under transport. Det innebærer at varer som returneres etter angrerettloven i utgangspunktet må være uåpnede, ubrukte og i originalemballasje. Dersom en vare er forseglet, må forseglingen ikke være brutt. Kjøper kan bare undersøke varen(e) på samme måte som kjøper kunne gjort i en butikk, hvilket bl.a. innebærer at merkelapper ikke kan fjernes som ledd i undersøkelsen. Videre innebærer det at kjøper gjerne kan bruke samme eske som varene kom i ved retur, men at kjøper må sørge for at varene pakkes slik at de ikke skades under transport. Dersom selger mottar varer i retur som ikke lenger kan bli solgt som nye, vil kjøper bli belastet det inntektstapet selger lider ved å selge varen(e) som brukt, eventuelt kaste den/de dersom det er nødvendig.

Angrerettskjema og dialog:

Dersom kjøper ønsker å benytte seg av angreretten, ber vi om at kjøper fyller ut selgers angreskjema  og sender det pr. e-post til [email protected], merket med «RETUR» eller «ANGRERETT»    etterfulgt av ordrenummer. Kjøper vil normalt få svar på sin forespørsel innen 48 timer, og vi anbefaler at kjøper venter på tilbakemelding før varene returneres slik at kjøper får vite om kjøper er berettiget til å benytte angreretten   . Dersom kjøper sender varer tilbake som ikke er omfattet av angreretten, vil varen(e) bli kastet eller destruert uten refusjon. Retur av varer som er omfattet av angreretten, men som selger ikke kan selge som nye, vil gi redusert refusjon .

Dersom selger bekrefter at kjøper kan benytte angreretten, skal kjøper uten unødig opphold, og senest innen 14 dager fra melding om aksept av angreretten, sende varene tilbake eller overlevere dem til selger. Kjøper må selv betale returfrakten når kjøper benytter angreretten, og har risikoen for varen under transport til selger.

Returadresse er: Apotek For Deg AS, c/o Ditt apotek Strømmen, Strømsveien 76, 2010 Strømmen.

Tilbakebetaling ved rettmessig bruk av angrerett skjer som følger:

Dersom kjøper har valgt fakturabetaling fra Worldline eller Klarna, vil kjøper motta en kreditnota via e-post. Dersom kjøper allerede har betalt fakturaen kommer fakturautsteder til å ta kontakt for tilbakebetaling innen få dager etter at kjøper har mottatt kreditnota.

Om kjøper har valgt å betale med kort, Vipps eller direktebetaling via bank, tilbakebetales pengene til samme kort eller konto som ble brukt ved kjøpet. Tilbakebetalingen skal skje uten unødig opphold etter at vi har mottatt og godkjent din retur.

Kjøper får refundert varen(e)s kostnad, fratrukket fraktkostnad og eventuell verdireduksjon, hvis alle vilkår er oppfylt. Dersom det viser det seg at selgers godkjennelse av angrerett og retur, er basert på feil/mangelfulle opplysninger, gjelder ikke godkjennelsen.

10           Sikkerhet og personvern

Vi behandler dine personopplysninger på en sikker måte og i henhold til gjeldende lover og regler.

Les mer i vår personvernerklæring  .

11           Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister gjennom forhandlinger i minnelighet   .

Dersom kjøper er forbruker og partene ikke blir enige, kan en av partene ta kontakt med Forbrukerrådet for bistand og be om megling i Forbrukertilsynet. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukertilsynet, kan tvisten klages inn for Forbrukerklageutvalget. Et vedtak fra Forbrukerklageutvalget er bindende dersom ikke en av partene bringer saken inn for tingretten innen en måned fra forkynnelse av vedtaket. Selger vil normalt følge Forbrukerklageutvalgets vedtak  .

Dersom kjøper er bedriftskunde og partene ikke blir enige, kan hver av partene bringe saken inn for forliksrådet eller de alminnelige domstoler ved Apotek For Deg AS sitt verneting.

Oppdatert: 07.03.2024

Trenger du fortsatt hjelp?

Da hører vi gjerne fra deg!