Bli medlem i dag og få 50 kr ekstra rabatt på din første ordre. Da mottar du også medlemstilbud rett i innboksen. Du kan melde deg av når du vil.
Koden gjelder også på salgsvarer og gjelder ved kjøp over 499 kroner. Koden kan kun brukes 1 gang. Gjelder ikke ved kjøp av legemidler.
* Les mer under personvern
Apotek For Deg er opptatt av å behandle personopplysninger på en sikker, betryggende og tillitsvekkende måte i henhold til gjeldende personvernlovgivning, som personopplysningsloven, GDPR (General Data Protection Regulation, EU 2016/679) og apotekloven med forskrifter.
I denne personvernerklæringen beskriver vi hvordan vi behandler personopplysninger, og hvordan du kan utøve dine rettigheter som besøkende på vårt nettsted, kunde/kjøper i nettbutikken og medlem i Apotek For Deg sin kundeklubb. Kontakt oss gjerne dersom du har spørsmål.
Hvilke kategorier personopplysninger vi samler inn og bruker er avhengig av hvem du er og hvordan vi kommer i kontakt med deg. Dine personopplysninger blir vanligvis samlet inn fra deg ved besøk i nettbutikken, kjøp av varer eller bruk av dine medlemsfordeler. Noen ganger samler vi også inn informasjon fra våre samarbeidspartnere og tredjeparter.
Her er en oversikt over hvilke kategorier personopplysninger vi behandler:
-Identitetsopplysninger: Fornavn, mellomnavn, etternavn, fødselsnummer og opplysninger om brukerkonto (brukernavn og passord).
-Kontaktopplysninger: E-postadresse, bosteds- og leveringsadresse, fakturaadresse og mobilnummer.
-Opplysninger knyttet til besøks- og kjøpshistorikk: Hvilke produkter du har kjøpt, hva du har søkt etter og hvor i landet/verden du befinner deg.
-Opplysninger om dine enheter: IP-adresse, nettlesertype, operativsystem, tilgangstid, henvisende nettadresser og enhetsidentifikasjon.
-Kjøpsinformasjon: Bestillings- og leveringsbekreftelse med opplysninger om varekjøp og beløp, valg av transport/henting, og tidspunkt for kjøp og levering/henting, samt ev. dialog om bruk av angrerett, reklamasjoner og retur.
– Særlige kategorier personopplysninger: Vi utfører ingen aktiv innsamling, forespørsel etter eller annen behandling av særlige kategorier personopplysninger. Men ved salg og forsendelse av legemidler på resept må kjøper identifisere seg via BankID og deretter oppgi navn, kontaktopplysninger og fødselsnummer på resepteier (som kan være kjøper eller barn kjøper har foreldreansvaret for), og hvilke medisiner resepteier ønsker å få ekspedert. Kjøper må videre gi Apotek For Deg samtykke til at vi kan gjøre oppslag i helseregistre for å behandle og håndtere reseptordren og kontakte kjøper vedr. denne. Vi kan videre lagre opplysninger om avklaringer vi ev. har gjort med kjøper, lege eller helsepersonell i apotekenes IT-system FarmaPro. Det gjelder også opplysninger om hvem som har fått utlevert reseptpliktige varer eller informasjon om reseptpliktige varer ved fullmakt eller etter hjemmel i lov.
-Økonomiopplysninger: Valg av betalingsmiddel/metode, betalt beløp, og ev. krediteringer ved retur pga reklamasjon og bruk av angrerett. Ev. kredittvurderinger utføres av våre samarbeidspartnere som tilbyr betalingstjenester, ev. av oss dersom vi velger å tilby betaling iht. faktura for bedriftskunder.
-Kommunikasjon: Informasjon fra e-post, kontaktskjema, SMS, chat og telefon. Vi har også kommunikasjon med kunder via sosiale medier, som Facebook, Instagram, TikTok, YouTube og LinkedIn.
-Medlemsinformasjon: Brukernavn og passord for innlogging, informasjon om når du aksepterte medlemsvilkårene, informasjon om kjøp knyttet til e-post og Min side, opptjent, innløst og utløpt bonus, hvilke rabatter og tilbud du har mottatt og benyttet, samt ev. opplysninger om konkurranser du har deltatt i.
-Nyhetsbrev: Informasjon om du abonnerer på nyhetsbrev fra oss, om og når du har mottatt og åpnet nyhetsbrev fra oss, samt hvilke linker du eventuelt har klikket på.
-Sosiale medier: Vi har konto på Facebook, Instagram, TikTok, YouTube og LinkedIn hvor det behandles personopplysninger dersom du legger inn poster på siden, kommenterer poster eller «liker»/følger siden. Her er vi behandlingsansvarlig sammen med eier av det sosiale mediet. Vi får dessuten tilgang til anonymisert statistikk som utarbeides av det sosiale mediet på basis av de opplysninger de samlet inn.
Her er en oversikt over hva vi bruker dine personopplysninger til (formålet), og det rettslige grunnlaget for vår behandling (behandlingsgrunnlaget):
-For å gjennomføre kontroll før salg, salg/ekspedering og levering/utlevering av handelsvarer, legemidler og reseptpliktige varer, sikre riktig legemiddelbruk ved reseptekspedering og farmasøytisk rådgiving/tjenester, samt for å håndtere ev. retur pga reklamasjon og angrerett. Dette gjøres for å inngå og oppfylle en kontrakt med deg og overholde lovpålagte krav i samsvar med GDPR art. 6 (1) b, jf. 6 (1) c og GDPR art. 9 (2), jf. apotekforskriften §§ 41-43 og § 56.
-For bokførings-, rapporterings- og regnskapsformål, jf. GDPR art. 6 (1) c, jf. regnskapsloven og bokføringsloven.
-For å dokumentere vår håndtering av resepter og økonomiske oppgjør med myndigheter, og utføre annen pliktig rapportering og dokumentasjon for apoteker, jf. GDPR art. 6 (1) c og 9 (2) h, jf. apotekloven, lov om medisinsk utstyr, helsepersonelloven og pasientjournalloven med forskrifter.
-For administrasjon og vedlikehold av kunderelasjoner. Dersom du har e-postdialog eller snakker med kundeservice på telefon eller chat og identifiserer deg, så lagrer vi normalt dialogen i vårt kundebehandlingssystem. Formålet med denne lagringen er å kunne gi deg god og riktig oppfølging på dine henvendelser, samt oppfølging av eventuelle klager og kvalitetssikrings- og opplæringsformål, jf. GDPR art. 6 (1) f.
-For å ivareta dine medlemsfordeler, varsle deg om nye varer, spesialtilbud, oppdatert informasjon og andre nye tjenester fra oss og annen informasjon. Det rettslige grunnlaget er innhentet samtykke iht. GDPR art. 6 (1) a, jf. apotekforskriften § 47. Alternativt vår berettigede interesse i å markedsføre våre handelsvarer og reseptfrie legemidler, jf. GDPR art. 6 (1) f og markedsføringsloven § 15. Du kan når som helst trekke tilbake dine samtykker. Når du får e-post med markedsføring fra oss, vil det alltid være en link som du kan bruke til å avslutte slike henvendelser.
-For statistiske og analytiske formål, for å forbedre våre tilbud, optimalisere kundetilfredshet, og for å lage og publisere innhold som er relevant for deg på vår nettside og digitale flater, som Facebook, Instagram, TikTok, YouTube og LinkedIn, behandler vi data om kundeforhold og kundeaktiviteter. Det innebærer også at vi kan benytte personalisering og segmentering for å gi deg tilpasset innhold og velge målgruppe for markedsføring. I tillegg kan vi bruke innhold i dialogen med våre kunder dersom vi mener det kan være til nytte for andre, for eksempel ved at vi anonymisert publiserer dialogen/deler av dialogen under «spørsmål og svar». Det samme gjelder scoring du gir ved å svare på spørsmål om kundetilfredshet fra oss. Det rettslige grunnlaget er vår berettigede interesse i å markedsføre våre varer og tjenester, jf. GDPR art. 6 (1) f og apotekforskriften §§ 45-49.
-For digital markedsføring på tredjepartsplattformer som Meta, TikTok og Google. Vi behandler også informasjonskapseldata (cookies), logger fra bruk av plattformene våre og identitetsinformasjon for dette formålet. Videre måler vi våre digitale markedsførings-kampanjer for å analysere effekten av kampanjene for optimalisering av vår markedsførings-strategi. Det rettslige grunnlaget er vår berettigede interesse i å markedsføre våre varer, jf. GDPR art. 6 (1) f og apotekforskriften §§ 45-49.
-For kvalitetssikring og opplæring, normalt på et aggregert nivå.Det rettslige grunnlaget er vår berettigede interesse i utvikling og levering av tjenester med god kvalitet i samsvar med GDPR art. 6 (1) f.
-For sikring av tilgang, integritet og konfidensialitet, foretas det logging, ytelsestester, analyser, penetreringstester, systemovervåking, tilgangsstyring, feilsøk og hendelseshåndtering. Vi sørger også for sletting, korrigering, pseudonymisering og anonymisering av personopplysninger. Det rettslige grunnlaget er vår berettigede interesse i å sikre et tilstrekkelig sikkerhetsnivå i samsvar med GDPR art. 6 (1) f og overholde våre juridiske forpliktelser i GDPR art. 13 – 21 og artikkel 32, jf. art. 6 (1) c.
-For andre formål hvis det er nødvendig for å fastsette, følge opp, forsvare eller håndheve juridiske krav, for eksempel i en tvist, i samsvar med GDPR art. 6 (1) f og 9 (2) f. I tillegg kan vi behandle personopplysninger til andre formål som ikke er uforenelige med formålene som er angitt over i henhold til GDPR art. 6 (4).
Vi deler kun dine personopplysninger med tredjeparter når det er nødvendig for å gjennomføre avtalen med deg eller når vi er juridisk forpliktet til å gjøre det. Når vi deler dine personopplysninger med tredjeparter, begrenser vi det til de personopplysningene som er nødvendige for å oppfylle forretningsbehovet eller juridiske krav. Ellers vil vi ikke dele dine personopplysninger med noen andre med mindre du har samtykket til det eller vi er juridisk forpliktet til det.
Vi og våre leverandører som vi deler personopplysninger med befinner seg hovedsakelig i EØS/EU, og lagrer og behandler personopplysningene der. Når vi deler personopplysninger, sørger vi alltid for å inngå databehandleravtaler og sikre konfidensialitet. Vi vil ikke selge personopplysningene dine til noen tredjepart for kommersielle formål. Dersom en av våre leverandører befinner seg utenfor EØS eller har servere eller konsernselskap utenfor EØS, vil vi sørge for å ha etablert en gyldig overføringsmekanisme og gjennomføre ytterligere sikkerhetstiltak for å sikre at dine rettigheter blir tilstrekkelig beskyttet
Dersom du velger å kontakte oss via meldingstjenester levert av tredjeparter, som for eksempel Facebook Messenger, så gjelder tredjepartens vilkår for tjenesten, og det kan innebære overføring til tredjeland som USA.
Nedenfor er en liste over kategoriene av mottakere vi deler personopplysninger med.
-Fysisk apotek: Alle nettapotek er pålagt å ha minst ett fysisk apotek der kunder kan få veiledning og få utlevert apotekvarer. Ditt apotek Strømmen er det fysiske apoteket som representerer Apotek For Deg.
-Norsk Medisinaldepot AS: Apotek For Deg er en del av Ditt Apotek-kjeden, som eies av Norsk Medisinaldepot AS og som også er leverandører av varer og leverer IT-systemer og support til kjedens medlemmer.
-Frakt/transportører: Vi har inngått avtaler med frakt-/logistikkselskap som formidler og utfører frakt som selvstendige oppdrag, som separate behandlingsansvarlige. Vi deler følgende informasjon med disse selskapene: Navn, adresse, e-post, telefonnummer og ønsket utleveringssted.
-IT-leverandører og datasystemer: Vi har inngått avtaler med leverandører for levering av IT-tjenester og programmer, samt service og vedlikehold. Når de behandler personopplysninger på våre vegne, gjør de det som vår databehandler og iht. inngått databehandleravtale.
-Betalingstjenester: Vi har inngått avtale med flere samarbeidspartnere som tilbyr betalingstjenester til våre kunder. Disse vil ev. behandle dine personopplysninger som separate behandlingsansvarlige.
-Markedsføringsleverandører: Vi bruker Google Inc og Meta Inc til å plassere markedsføring på internett og i sosiale medier.
-Myndigheter mv: Vi rapporterer iht. lovpålagte krav til Direktoratet for medisinske produkter (DMP) og Reseptregisteret/Legemiddelregisteret hos FHI. Vi rapporterer også til bransjeorganisasjonen Apotekforening. Reseptopplysningene blir utlevert til HELFO og regionale helseforetak i forbindelse med refusjonsoppgjør. Reseptformidleren mottar informasjon om hva kundene har fått utlevert. Reseptformidleren plikter å videresende informasjon om utleverte legemidler til kjernejournal, legen som rekvirerte resepten og ev. til fastlegen med mindre du har reservert deg mot at fastlegen din mottar informasjon om utlevering på en resept som du har fått fra en annen lege.
-Meldeplikt: Ved lovpålagt meldeplikt utleverer vi i tillegg opplysninger til produsenter og dennes autoriserte representant og importører iht. kravene.
-Andre aktører som med hjemmel i lov kan kreve at opplysninger utleveres, for eksempel barnevernet eller statsforvalter.
Du har rett til å kreve innsyn i, utlevering og korrigeringer eller sletting av dine personopplysninger, og ev. rett til å protestere mot vår behandling. Du har også rett til å trekke tilbake ditt samtykke til behandling av dine personopplysninger. Det gjelder unntak i disse rettighetene dersom vi er underlagt taushetsplikt eller har andre rettslige forpliktelser som begrenser dine rettigheter. Opplysninger vi plikter å oppbevare med hjemmel i lov kan ikke kreves slettet før formålet er oppfylt. På helsenorge.no finner du oversikt over alle apotekenes behandling av dine e-resepter.
For å benytte deg av dine rettigheter må du bekrefte din identitet. Deretter vil vi respondere så snart som mulig, og vanligvis innen 30 dager.
Kontakt gjerne Kundeservice på e-post kundeservice@apotekfordeg.no for mer informasjon.
Dersom du er uenig i hvordan vi behandler dine personopplysninger, kan du klage til Datatilsynet.
Vi lagrer personopplysninger så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen, slik det fremgår over.
Det innebærer at kontaktopplysningene, besøks- og kjøpshistorikk og kundedialog lagres i fem år fra innmelding eller siste kjøp, mens regnskapsopplysninger lagres i tre-fem år etter at et kjøp er gjennomført. Dersom det pågår en reklamasjonssak eller tvist, vil vi lagre opplysningene lengre.
Vi oppbevarer ikke personopplysninger tilknyttet bestilling, salg og utlevering av legemidler på resept i vårt nettapotek. Personopplysninger som vi mottar i forbindelse med behandling og ekspedering av resepter blir slettet etter ekspedering.
Vi har gode tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personopplysninger og sørge for god tilgang, integritet og konfidensialitet for dine personopplysninger.
Tilgangen til dine personopplysninger er begrenset til personer som har behov for tilgang for å utføre sine oppgaver. Alle våre ansatte har taushetsplikt. Vi foretar jevnlige vurderinger av sikkerheten i alle systemer, og opplæring av ansatte.
Vi har inngått databehandleravtaler med alle våre leverandører som behandler personopplysninger på våre vegne, hvor de påtar seg minst samme grad av sikkerhet som vi har for vår behandling av personopplysninger.
Du kan også bidra til å beskytte dine opplysninger ved å ikke sende konfidensielle eller sensitive opplysninger med ukryptert e-post eller chat, bruke sterke passord og passord som det ikke er enkelt for andre å gjette, og sørge for at kontaktopplysningene dine alltid er oppdatert.
Dersom du oppdager mistenkelig aktivitet eller tror du har blitt utsatt for identitetstyveri eller svindel, oppfordrer vi deg til å ta umiddelbart kontakt med kundeservice.
Av sikkerhetsmessige årsaker er det satt opp kameraer i vårt fysiske apotek, Ditt apotek Strømmen. Formålet er å forebygge og oppklare uønskede hendelser. Opptakene blir ikke fulgt med på i sanntid, men blir lagret, og kan bli brukt i krisesituasjoner og ved mistanke om kriminelle handlinger. I tillegg foretas det kameraopptak ved utløsning av alarm ved innbrudd og truende situasjoner av samme årsak. Kameraopptakene slettes etter syv dager. Politiet kan få utlevert opptak av eventuelle kriminelle handlinger innen dette tidsrom.
Behandlingsgrunnlaget for å behandle disse opplysningene er vår berettigede interesse i å kunne ivareta sikkerheten for ansatte og besøkende, jf. GDPR art. 6 nr. 1 bokstav f.
Vi arbeider kontinuerlig med forbedring og utvikling av Apotek For Deg, og det kan medføre behov for endringer i personvernerklæringen. Alle endringer vil bli publisert på www.apotekfordeg.no. Hvis endringen er vesentlig, vil vi varsle deg om det og ved behov innhente ditt samtykke.
Vi bruker cookies/informasjonskapsler på nettsiden www.apotekfordeg.no.
Cookies er små midlertidige filer som blir lagret på enheten din (PC, smarttelefon osv.) når du besøker et nettsted. Cookies kan ha ulike formål, som for eksempel å gjøre et nettsted mer brukervennlig og tilpasset, og for å kunne gjennomføre en netthandel.
De fleste moderne nettlesere er innstilt for å akseptere informasjonskapsler automatisk, men du kan når som helst endre det. Dersom du ikke vil akseptere cookies, kan du gå inn og trekke tilbake ditt samtykke ved å endre innstillingene i din nettleser, alternativt administrere cookies på vår nettside via Cookiebot-banneret. Du skal imidlertid være oppmerksom på at dersom du gjør dette, kan du oppleve redusert funksjonalitet. Klikk på Cookiebot-ikonet nederst på siden. Her kan du velge hvilke type cookies du vil tillate. Ved å klikke på «Detaljer» vil du få opp en oversikt over hvilke cookies vi bruker. Cookies, kan også slettes jevnlig eller etter en sesjon. Metoden for å håndtere cookies via nettleserinnstillinger varierer avhengig av hvilken type nettleser du benytter, se nettvett.no.
Dersom du mener at vår behandling av dine personopplysninger krenker dine rettigheter eller du har spørsmål, ber vi om at du tar kontakt med oss.
Behandlingsansvarlig: Apotek For Deg AS.
Besøksadresse, henteadresse, returadresse og fysisk apotek som representerer nettapoteket: Apotek For Deg AS c/o Ditt apotek Strømmen, Strømsveien 76, 2010 Strømmen.
Forretningsadresse: Hattemakerlia 153, 2019 Skedsmokorset.
E-post: kundeservice@apotekfordeg.no
Organisasjonsnummer: 923 767 711.
Oppdatert: 22.03.2024
Disse kjøps- og betalingsbetingelsene gjelder for alle salg fra apotekfordeg.no.
Kjøpers bestilling, selgers leveringsbekreftelse og disse kjøps- og betalingsbetingelsene utgjør det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.
Forbrukerkjøp er dessuten blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, produktansvarsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, e-handelsloven og personopplysningsloven. Ved salg til bedriftskunder, gjelder kjøpsloven og de særlige bestemmelsene som fremgår nedenfor. Når det gjelder salg og utlevering av legemidler, reguleres det i tillegg av apotekloven med forskrifter.
Selger: Apotek For Deg AS.
Besøksadresse, henteadresse, returadresse og fysisk apotek som representerer nettapoteket: Apotek For Deg AS c/o Ditt apotek Strømmen, Strømsveien 76, 2010 Strømmen.
Forretningsadresse: Hattemakerlia 153, 2019 Skedsmokorset.
E-post: kundeservice@apotekfordeg.no
Organisasjonsnummer: 923 767 711.
Kjøper er den personen eller bedrift som bestiller varer, og blir heretter benevnt som «kjøper», «du», «deg,» «din» eller «ditt». Ved kjøp av legemidler må kjøper være over 18 år, og oppgi kontaktinformasjon og fødselsnummer. Ved kjøp av reseptpliktige legemidler må kjøper identifisere seg med sikker ID (bank-ID eller lignende), og legitimere seg ved utlevering.
Hva som defineres som legemidler fremgår av legemiddelloven, og Felleskatalogen gir en oversikt over alle legemidler med markedsføringstillatelse.
Vi tilstreber å gi kjøper så korrekte opplysninger om kjøpet og varene som mulig. Det omfatter opplysninger i nettbutikken (bl.a. opplysninger om varene, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris, frakt og leveringsbetingelser), opplysninger i markedsføring fra selger og eventuell i direkte dialog mellom partene (for eksempel via telefon, e-post eller SMS) og disse kjøps- og betalingsbetingelsene.
Etter bestilling mottar kjøper en automatisk bestillingsbekreftelse med opplysninger om hvilke varer kjøper har bestilt. Selger vil deretter behandle bestillingen, og sende kjøper en leveringsbekreftelse med informasjon om hvilke varer som sendes eller skal hentes. En bindende avtale er først inngått når selger har sendt kjøper denne leveringsbekreftelsen. Ved ev. motstrid mellom en bestilling og leveringsbekreftelsen, har leveringsbekreftelsen forrang. En part er likevel ikke bundet hvis det har forekommet skrive-, taste- eller tekniske feil og den andre parten forstod eller burde forstå det.
Selger oppfordrer kjøper til å lese nøye gjennom bestillingsbekreftelsen og leveringsbekreftelse med engang de mottas, og sjekk at de stemmer overens med bestillingen. Dersom det ikke er samsvar mellom bestillingen og leveringsbekreftelse, og det ikke skyldes at varen(e) er utsolgt eller ikke kan leveres, bør kjøper ta kontakt med selger så raskt som mulig.
Vi strekker oss og tilbyr lave priser, så langt det er mulig. Vi jobber også hardt for at lagerstatus og prisene skal være korrekte til enhver tid, men tar forbehold om at feil kan oppstå og at prisfeil kan forekomme.
Alle priser som er oppgitt i Apotekfordeg.no er angitt i norske kroner (NOK) og inkluderer merverdiavgift og toll. Totalkostnad for kjøpet vil fremkomme i nettbutikken, inklusive alle avgifter, leveringskostnader som frakt, porto, fakturagebyr, emballasje m.m. samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen. Se pkt. 6 vedr. levering og fraktkostnader.
Vi tar forbehold om at varen(e) som bestilles kan være utsolgt, og gjør oppmerksom på at noen varer, særlig ved store kampanjer, kan bli raskt utsolgt. I slike tilfeller vi vil alltid jobbe for å finne en løsning, før vi ev. kansellerer ordren.
Vi tilbyr kortbetaling og betalingsløsninger fra flere samarbeidspartnere, som Worldline, Klarna og Vipps, slik det fremgår i nettbutikken. Bedriftskunder kan etter nærmere avtale betale iht. faktura.
Dersom kjøper velger å betale med kredittkort, debetkort eller Vipps kan selger reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Velger kjøper betalingsløsning fra en av de aktørene vi samarbeider med, vil kjøper normalt motta faktura eller bli belastet den dagen kjøper mottar leveringsbekreftelsen.
Rabattkoder gjelder ikke legemidler, og er kun gyldige på de betingelser som er oppgitt for den aktuelle rabattkoden.
Vi leverer handelsvarer og reseptfrie legemidler til hele Norge, med unntak av Svalbard og Jan Mayen. Reseptvarer og reseptbelagte legemidler ekspederes ved fysisk oppmøte hos Ditt apotek Strømmen (henteadresse).
Bestillinger av handelsvarer og reseptfrie legemidler fra Apotekfordeg.no klargjøres og sendes fra Ditt Apotek Strømmen, Strømsveien 76, 2010 Strømmen. Hvis kjøper ønsker, kan kjøper hente varene kostnadsfritt hos Ditt apotek Strømmen. Velg da leveringsalternativet: Hent i Apotek. Kjøper vil motta en SMS og leveringsbekreftelse på e-post når varen er klar for henting.
Levering skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som fremkommer i nettbutikken og leveringsbekreftelsen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår her, skal selger levere varen til kjøper innen rimelig tid. Selgeren skal sørge for at varen blir sendt til kjøperen, til oppgitt adresse/leveringspunkt på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport.
Risikoen for varen(e) går over fra selger til kjøper når levering har skjedd basert på den leveringsmetode som er avtalt. Levering anses skjedd når varen(e) er plassert i kjøpers postkasse eller kjøper har hentet varen(e) på utleveringsstedet eller hentet de i apoteket (henteadresse). Tilsvarende gjelder dersom Kjøper har bedt om at varen(e) leveres på/ved kjøpers dør, i kjøpers garasje, hos naboen, på arbeidsplassen el. Kjøper overtar dessuten risikoen når overtakelsestidspunktet er kommet, og varen er stilt til kjøpers rådighet på utleveringsstedet og kjøper har fått beskjed om det. Det gjelder også om kjøper unnlater å hente varen(e) på utleveringsstedet, og varen tapes eller skades pga egenskaper ved varen(e). Dersom kjøper inngår avtale med transportør om utsatt levering eller annet leveringsmåte/sted, endrer ikke det tidspunktet for når risikoen går over på kjøper. Når risikoen er gått over på kjøper, overtar kjøperen risikoen for tap eller skade. Det innebærer at kjøpers plikt til å betale kjøpesummen ikke faller bort selv om varen deretter går tapt, skades eller minskes som følge av en hendelse som ikke beror på selgeren.
Pris på frakt:
Ved kjøp av varer for kr 1 299 eller mer blir kjøper ikke belastet standardfrakt. Ellers er kostnaden for standardfrakt kr 65 eller kr 75 per forsendelse beroende på leveringsalternativ, med unntak av levering til bedriftsadresse.
Standardfrakt omfatter levering på døren, til din postkasse eller til nærmeste utleveringssted, forutsatt forsendelser med en vekt inntil 10 kg eller maks mål på lengde+bredde+tykkelse = 180 cm.
Dersom pakken er for stor til å sendes med standardfrakt, vil selger kontakte kjøper for å avtale levering og fraktpris i henhold til selgers gjeldene fraktavtaler.
Leveringstid er vanligvis 3-7 virkedager, og levering skjer med Bring, Postnord, Helt Hjem, Instabox eller Porterbuddy. Dette er estimert leveringstid, og noe både vi og våre logistikkpartnere jobber for å innfri. Vi tar forbehold om avvikende leveringstider ved salg, store kampanjer og høytids- og helligdager.
Dersom kjøper er bedriftskunde og ønsker å få varen levert direkte til bedriftsadressen, kan kjøper bestille frakttjenesten Pakke til bedrift, som koster kr 255 per forsendelse. Pakken vil da bli levert direkte til kjøpers dør mellom kl 08.00-16.00, mandag til fredag. Det gjøres to leveringsforsøk, og ved andre leveringsforsøk påløper det et tillegg pr. kr. 55 per kolli. Deretter blir forsendelsen returnert selger. Alternativt kan bedriftskunder for inntil fire kolli, bestille utlevering via Post i Butikk / Postkontor, som må bestilles direkte til logistikkpartner samtidig med EDI melding og koster kr 54 per kolli. Slike tillegg vil bli etterfakturert.
Sporing:
Alle sendingsalternativer kan spores ved hjelp av sporingsnummeret som fremgår av leveringsbekreftelsen. Når pakken forlater selgers lager vil selgers logistikkpartnere sende deg en SMS eller e-post, i noen tilfeller begge deler, med informasjon om din forsendelse. Med sporingsnummeret kan man følge med på hvor pakken til enhver tid befinner seg.
Uavhentede pakker:
Pakker blir normalt liggende på postkontor/hentested i 7 dager før de automatisk sendes tilbake til selger.
Hvis kjøper ser at det blir vanskelig å få hentet pakke på postkontor/ utleveringsstedet innen fristen, kan kjøper selv bestille levering på/ved døren og ev. utsette hentefristen ved å ta kontakt med logistikkpartner. Dette vil i så fall bli en avtale om videre håndtering etter levering har skjedd som inngås mellom logistikkpartner og kjøper, og hvor ekstra fraktkostnader kan tilkomme.
Dersom pakken ikke blir hentet og sendes i retur til oss, vil kjøper bli belastet en kostnad på kr 99 for returfrakt og returhåndtering, ev. et høyere beløp dersom selgers faktiske kostnader er høyere.
Dersom kjøper har valgt Hent i Apotek, og ikke henter varene innen 14 dager, vil kjøper bli belastet et gebyr på kr 59 for returhåndtering i forbindelse med kansellering m.m.
Når kjøper har mottatt varen(e) må kjøper undersøke om den/de er i samsvar med leveringsbekreftelsen, om varen(e) er blitt skadet under transport, eller om det er feil eller mangler ved varen(e), så snart kjøper har anledning til det. Hvis varen(e) ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøper melde fra til selger (reklamere). Se pkt. 8.
Vi ber om at kjøper ikke tar imot en pakke som er synlig skadet i transporten, og gir oss beskjed om det. Denne vil da bli sendt tilbake til oss, og vi vil sende kjøper en ny vare.
Dersom kjøper oppdager at en vare har feil eller mangler, må kjøper melde fra til selger (reklamere). Tilsvarende gjelder dersom kjøper mottar en leveranse med innhold som ikke samsvarer med det som ble bestilt, eller levering er forsinket i forhold til den leveringstid som fremgår av leveringsbekreftelsen, og kjøper ikke ønsker å fastholde bestillingen. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier fra produsent.
En vare vil kunne ha en feil eller mangel dersom varen ikke samsvarer med det som er avtalt, for eksempel fordi varen ikke er i overensstemmelse med selgers beskrivelse eller den ikke fungerer eller har kortere holdbarhet enn det en normalt aktsom kjøper har rimelig grunn til å forvente. Normalt vil feil og mangler være synlig ved levering, men noen ganger vil en feil/mangel avdekkes senere (s.k. skjult mangel). Hvis kjøperen selv har forårsaket skade på varen, for eksempel ved feil bruk eller manglende vedlikehold, vil det ikke foreligge grunnlag for reklamasjon. Merk også at normal slitasje ikke er dekket av reklamasjonsretten, og at selger ikke gir noen garantier for varighet, håndbarhet el.
I forbindelse med reklamasjoner og retur, foretrekker vi e-post kommunikasjon til kundeservice@apotekfordeg.no. For effektiv håndtering av reklamasjoner, er uansett viktig at kjøper alltid kontakter kundeservice før kjøper sender varen(e) tilbake. Merk e-posten med «REKLAMASJON» etterfulgt av ordrenummer. Kjøper vil normalt få svar på reklamasjonshenvendelsen innen 48 timer, og vi anbefaler at kjøper venter på tilbakemelding og godkjennelse før varene returneres, og at kjøper deretter følger selgers anvisninger. Viser det seg at feilen/mangelen har oppstått av en annen årsak enn den kjøper har oppgitt, gjelder ikke godkjennelsen og kjøper vil bli belastet for selgers utlegg ved håndtering av reklamasjonen. Ved reklamasjon kan det være at vi må undersøke hva som er feil ved varen, og i enkelte tilfeller kan det være at dette må gjøres av produsenten. Hvis vi trenger varen for undersøkelse, vil kjøper få tilsendt en frankert returseddel.
For forbrukerkunder gjelder følgende om rettigheter og frister ved reklamasjoner:
Dersom det foreligger en feil eller mangel ved varen, kan kjøper etter omstendighetene kreve retting av feilen/mangelen, omlevering av ny tilsvarende vare, prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet etter regler i forbrukerkjøpsloven. Selger kan alltid forlange at kjøpet heves, fremfor prisavslag, feilretting eller omlevering. Ved heving skal Kjøper godskrive selgeren rimelig vederlag for vesentlig nytte kjøper har hatt.
Retten til å reklamere gjelder i inntil to år etter at varen ble levert, men går tapt hvis kjøper ikke reklamerer innen rimelig tid etter at mangelen/feilen ble oppdaget eller burde vært oppdaget.
For bedriftskunder gjelder følgende om rettigheter og frister ved reklamasjoner:
Dersom det foreligger en feil eller mangel ved varen, kan kjøper etter omstendighetene kreve retting av feilen/mangelen, omlevering av ny tilsvarende vare, prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet etter regler i kjøpsloven. Selger kan alltid forlange at kjøpet heves, fremfor prisavslag, feilretting eller omlevering. Ethvert prisavslagskrav og erstatningskrav er dessuten begrenset til varens kjøpesum.
Retten til å reklamere gjelder i inntil ett år etter at varen ble levert, men går tapt hvis kjøper ikke reklamerer innen 10 dager etter at mangelen/feilen ble oppdaget eller burde vært oppdaget.
Kjøper kan angre kjøpet etter angrerettlovens bestemmelser, forutsatt at kjøper er forbruker. Bedriftskunder har ikke angrerett.
Angrerett innebærer at kjøper uten grunn kan returnere varen til selger selv om det ikke foreligger noen feil eller mangel ved varen og selv om den ikke er levert. Kjøper må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at kjøper har mottatt varen, og opplysninger om angreretten og angrerettskjema. Angrerettskjema oversendes kjøper per e-post sammen med leveringsbekreftelsen etter fullført bestilling.
Angreretten gjelder ikke:
Ved bruk av angreretten er kjøper ansvarlig for eventuell redusert verdi av varen(e) som følge av kjøpers håndtering som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon eller dersom varen(e) blir skadet under transport. Det innebærer at varer som returneres etter angrerettloven i utgangspunktet må være uåpnede, ubrukte og i originalemballasje. Dersom en vare er forseglet, må forseglingen ikke være brutt. Kjøper kan bare undersøke varen(e) på samme måte som kjøper kunne gjort i en butikk, hvilket bl.a. innebærer at merkelapper ikke kan fjernes som ledd i undersøkelsen. Videre innebærer det at kjøper gjerne kan bruke samme eske som varene kom i ved retur, men at kjøper må sørge for at varene pakkes slik at de ikke skades under transport. Dersom selger mottar varer i retur som ikke lenger kan bli solgt som nye, vil kjøper bli belastet det inntektstapet selger lider ved å selge varen(e) som brukt, eventuelt kaste den/de dersom det er nødvendig.
Angrerettskjema og dialog:
Dersom kjøper ønsker å benytte seg av angreretten, ber vi om at kjøper fyller ut selgers angreskjema og sender det pr. e-post til kundeservice@apotekfordeg.no, merket med «ANGRERETT» etterfulgt av ordrenummer. Kjøper vil normalt få svar på sin forespørsel innen 48 timer, og vi anbefaler at kjøper venter på tilbakemelding før varene returneres slik at kjøper får vite om kjøper er berettiget til å benytte angreretten. Dersom kjøper sender varer tilbake som ikke er omfattet av angreretten, vil varen(e) bli kastet eller destruert uten refusjon. Retur av varer som er omfattet av angreretten, men som selger ikke kan selge som nye, vil gi redusert refusjon.
Dersom selger bekrefter at kjøper kan benytte angreretten, skal kjøper uten unødig opphold, og senest innen 14 dager fra melding om aksept av angreretten, sende varene tilbake eller overlevere dem til selger. Kjøper må selv betale returfrakten når kjøper benytter angreretten, og har risikoen for varen under transport til selger.
Returadresse er: Apotek For Deg AS, c/o Ditt apotek Strømmen, Strømsveien 76, 2010 Strømmen.
Tilbakebetaling ved rettmessig bruk av angrerett skjer som følger:
Dersom kjøper har valgt fakturabetaling fra Worldline eller Klarna, vil kjøper motta en kreditnota via e-post. Dersom kjøper allerede har betalt fakturaen kommer fakturautsteder til å ta kontakt for tilbakebetaling innen få dager etter at kjøper har mottatt kreditnota.
Om kjøper har valgt å betale med kort, Vipps eller direktebetaling via bank, tilbakebetales pengene til samme kort eller konto som ble brukt ved kjøpet. Tilbakebetalingen skal skje uten unødig opphold etter at vi har mottatt og godkjent din retur.
Kjøper får refundert varen(e)s kostnad, fratrukket fraktkostnad og eventuell verdireduksjon, hvis alle vilkår er oppfylt. Dersom det viser det seg at selgers godkjennelse av angrerett og retur, er basert på feil/mangelfulle opplysninger, gjelder ikke godkjennelsen.
Vi behandler dine personopplysninger på en sikker måte og i henhold til gjeldende lover og regler.
Les mer i vår personvernerklæring.
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister gjennom forhandlinger i minnelighet.
Dersom kjøper er forbruker og partene ikke blir enige, kan en av partene ta kontakt med Forbrukerrådet for bistand og be om megling i Forbrukertilsynet. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukertilsynet, kan tvisten klages inn for Forbrukerklageutvalget. Et vedtak fra Forbrukerklageutvalget er bindende dersom ikke en av partene bringer saken inn for tingretten innen en måned fra forkynnelse av vedtaket. Selger vil normalt følge Forbrukerklageutvalgets vedtak.
Dersom kjøper er bedriftskunde og partene ikke blir enige, kan hver av partene bringe saken inn for forliksrådet eller de alminnelige domstoler ved Apotek For Deg AS sitt verneting.
Oppdatert: 22.03.2024
Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få 50kr ekstra rabatt *
Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få 50kr ekstra rabatt *
Apotekfordeg AS (923767711 MVA) @ 2024 - Alle rettigheter reservert